Pierwszym kryterium wyboru motywu WordPress jest branża, której będzie dotyczyła strona internetowa. Dlatego tak często w sklepach z gotowymi motywami mamy podział na tematy:
- Biznes i usługi
- Moda i uroda
- Sport, przyroda i podróże
- Grafika i projektowanie
- itd.
Muszę jeszcze na wstępie dodać, że na zagranicznych stronach z motywami stosowane są słowa template czyli szablon, oraz thema czyli motyw. W strukturze folderów w WordPress nie ma folderu templates, jest natomiast folder themes i tutaj właśnie umieszcza się pobrane motywy wcześniej oczywiście wypakowując. Można skorzystać z kokpitu WP i przesłać motyw, a zostanie on w odpowiednim miejscu wypakowany. Dlaczego więc spotykamy takie nazewnictwo? Na polskich stronach również można zauważyć, że słowo szablon jest stosowane naprzemiennie z słowem motyw tak jakby był to synonim. Więc wyjaśnijmy, że szablony to różne możliwe sposoby wyświetlenia układu strony opartej na motywie. Motyw więc zawiera szablony, np. szablon strony głównej, bloga, szablon z bocznym panelem czy na całą szerokość strony.
Kolejne ważne kryterium przy wyborze to funkcjonalność motywu oraz dostępne opcje w personalizacji. Funkcjonalność motywu zazwyczaj wymaga instalacji dodatkowych wtyczek, które są niezbędne dla prawidłowego działania strony szczególnie tej demonstracyjnej. Wtyczki dla formularza kontaktowego czy slidera to podstawa, każdego motywu. W rzeczywistości jest ich znacznie więcej, nie musimy ich wszystkich instalować, wystarczy, że wybierzemy te których potrzebujemy. Dzięki rozbudowanej personalizacji oprócz standardowych ustawień, możemy mieć możliwość edycji całej strony głównej w wygodny wizualny sposób, oraz innych ustawień takich jak nagłówek, logo, menu, widgety czy stopka włącznie z edycją pola footer-copyright.
Jeśli już mamy wybrany motyw, który spełnia nasze oczekiwania pod kątem wyglądu i układu, jest dedykowany dla firm o podobnym profilu jak nasz, oraz ma rozbudowaną opcję personalizacji, to musimy zastanowić się nad kolejnym dylematem. Wygląd i funkcjonalność, czy szybkość i prostota. W czasach, gdzie ilość firmowych stron w Internecie z dnia na dzień stale rośnie, a każdy chce być w wyszukiwarce w pierwszych dziesięciu wynikach polecanych stron na dana frazę czy słowo kluczowe, warto się zastanowić:
- Czy zależy nam na pozyskiwaniu klientów, a co za tym idzie i ruchu przez naturalne wyszukiwanie?
- Czy raczej ciekawe przedstawienie oferty osobom, które po otrzymaniu wizytówki firmy bądź katalogu, zechcą odwiedzić naszą stronę
Jeśli wybraliśmy punkt 1 to, szablon za pomocą, którego stworzymy stronę powinien wczytywać się szybko. Możemy sprawdzić szybkość wczytywania demo wpisując jego adres na stronie PageSpeed Insights – Google Developers Jeśli uzyskamy wynik zielony, to możemy wybrany motyw pobrać i zacząć budować na nim swoją stronę. Warto jeszcze sprawdzić stronę pod kątem dostosowania do urządzeń mobilnych, i tutaj również polecę narzędzie Google Mobile-Friendly Test – Google Search Console
Przy instalacji dodatkowych funkcjonalności, należy ponownie wykonać test szybkości wczytywania strony, gdyż zainstalowana nowa wtyczka może znacznie obniżyć jakość strony.
Jeśli wybrałeś punkt 2 to również należy wykonać powyższe testy, jednak w tym przypadku wystarczy jeśli uzyskamy kolor żółty w szybkości wczytywania strony. Dostosowanie do urządzeń mobilnych, będzie tak samo istotne jak dla punktu 1, ponieważ coraz więcej osób przegląda strony z wykorzystaniem smartfona, który jest prawie zawsze pod ręką.
Wydawałoby się, że już wszystko sprawdziliśmy, mamy ten motyw który będzie odpowiedni, a tu po zainstalowaniu okazuje się, że funkcjonalność jest za bardzo rozbudowana i nie radzimy sobie z budową strony. To jest więc kolejny czynnik, który decyduje czy motyw jest dla nas czy też nie. Gotowe motywy, są tak skonstruowane, aby zaspokoić wszystkie potrzeby potencjalnych użytkowników, a co za tym idzie mają rozbudowane zaplecze, co niekoniecznie będzie ułatwiało budowę, zarządzanie, oraz wprowadzanie zmian stronie.
Używając najnowszej wersji WordPress, jakim aktualnie jest wersja 5.5.1, masz edytor blokowy, w którym możesz z powodzeniem budować ciekawe strony bez stosowania dodatkowych sitebuilderów (kreatorów witryn internetowych), w które bardzo często wyposażone są płatne motywy WordPress. O takich kreatorach pisałam już w Kreatory stron WordPress. 6 najlepszych wtyczek do budowy stron.